Energi

I mange år levede jeg med udbredt træthed. Den kom ofte snigende ind på mig sidst på eftermiddagen, lige inden jeg skulle hjem og hente børn og “forestille” at være noget for min familie. Trætheden og det manglende overskud gav mig dårlig samvittighed. Jeg bebrejdede mig selv, at jeg havde så lidt energi.

Min dagligdag havde i mange, mange år kørt i et temmelig højt og effektivt gear.
Med masser af SPEEDER.
Og stort set ingen KOBLING og BREMSE.
Bortset fra om natten selvfølgelig, når jeg sov.

I 2011 fandt jeg den opskrift, der viste sig, at være vendepunktet for min energi-konto som gjorde, at jeg gik fra minus til plus.
Jeg startede på mit første mindfulness-forløb.

Det er ikke uden grund, og absolut ikke tilfældigt, at mindfulness løftede min energi.

Når vi laver mindfulnessøvelser, eller træner bevidst nærvær i vores hverdag, så gavner det både krop og sind.
Det viser utallige undersøgelser.

Energi

Her får du 3 grunde til at mindfulness BOOSTER DIN ENERGI.

  1. Du får flere positive tanker.
    I mindfulness lærer du, hvordan du skifter fra autopilot til bevidst opmærksomhed.
    Når du er bevidst, har du bedre mulighed for at sætte fokus på de positive tanker og på det, der giver dig positive tanker. Desuden får du mindre negativt tankespind.
    Du får aktiveret den forreste del af din hjerne og
    det gør dig mere optimistisk, motiveret og tilfreds.
  2. Bedre relationer.
    Mindfulness aktiverer også det sted i hjernen, som gør, at du bedre kan mærke dig selv – OG det gør dig også bedre til at mærke andre.
    Din empati bliver større.
    I dagligdagen vil det betyde, at dine behov meget lettere bliver opfyldt, og du undgår en del konflikter.
  3. Dit immunforsvar styrkes.
    Mindfulness er med til at nedsætte dit stressniveau, og samtidig den mængde stresshormoner, der er i kroppen. Det giver dig en bedre fysisk tilstand.
    Idag ved vi, at din mentale tilstand påvirker din fysiske tilstand. Mindfulness er med til, at du får det bedre og bliver mere positiv og glad.

Mindfulness er “mental fitness”.
Ved mindfulness trænes eller stimuleres hjernen i bestemte områder.
Det kan man idag se på hjernescanninger. (Læs mere her)

 

Mindfulnessøvelse: Fokus på ét ord

Prøv denne øvelse den næste uge, og gerne én gang dagligt:

  • Luk øjnene
  • Flyt fokus til dit åndedræt
  • Find et POSITIVT og GIVENDE ord
  • Gentag ordet indeni dig selv i 1-2 minutter
By |2016-04-16T10:39:20+00:00torsdag, august 27, 2015|Blogindlæg|0 Comments

About the Author:

Hanne Brosbøl

Leave A Comment

error: Beskyttet indhold !!
%d bloggers like this: