Du behøver ikke rejse til en øde sandstrand for at finde ro i dit indre. Der er andre muligheder og én af dem er mindfulness!
Hvis du ønsker at øge dit nærvær og skabe indre ro, kræver det at du tager en beslutning!
En beslutning om at gøre noget andet end du måske plejer, og øver dig i at være til stede i nuet. Ved at træne ro og nærvær udvikles din evne til at opleve øjeblikket med alle sanser åbne.

Du må også være forberedt på at at både krop og sind kan finde på at “stritte imod” når du begynder din træning.

Og ja det kræver også TID. Måske føler du dig i forvejen presset på tid i din hverdag, og så er det nemt at falde i “jeg har ikke tid – fælden”. Men selvfølgelig har du det!
Naturligvis kan du finde tid til at skabe det indhold i livet, som du dybest set ønsker.

Her får du en simpel mindfulness øvelse, som med træning giver indre ro og øget evne til at være nærværende i dit liv.

 Mindfulnessøvelse i ro og nærvær: Pusterummet.

Prøv denne øvelse gerne dagligt den næste uge:

  1. Sæt dig godt til rette og lad enten blikket hvile eller luk øjnene.
  2. Ret nu opmærksomheden til dit åndedræt og følg opmærksomt hver eneste indånding og hver eneste udånding.
  3. Begynd nu langsomt at sende din opmærksomhed ned igennem kroppen og mærk efter hvad der er til stede i dig rent fysisk lige nu i dette øjeblik. Sæt gerne navn eller mærkat  på det du mærker; eks. Varme, hjertebanken, ømhed, smerte, åndedrættets bevægelse i maven etc. og se om du kan undgå at kategorisere det du mærker som værende  godt eller skidt.
  4. Efter ca. 2 min. giver du slip på opmærksomheden i kroppen og begynder at undersøge hvilken følelse der er til stede i dig lige nu. Prøv igen at navngive uden at dømme sig f.eks inde i dig selv; glæde, ro, nervøsitet, tristhed el. noget helt andet.
  5. Efter ca. 2 min. giver du slip på opmærksomheden på følelsen og sender din opmærksomhed til dine tanker. Hvilke tanker er der til stede? Forsøg igen blot at opleve og observere uden at tage stilling. Forestil dig eks. at dine tanker er som skyer der passerer forbi på himlen og  lad dem komme og gå som de vil.
  6. Efter ca. 2 min. giver du langsomt slip på tankerne og sender din opmærksomhed tilbage til dit åndedræt.  Sid blot og oplev dit naturlige åndedræt – ind gennem næsen og ud gennem næsen.
  7. Inden du åbner øjnene så vend langsomt din opmærksomhed udad igen og giv dig selv god tid til at vende tilbage, inden du rejser dig op.

Når du har lavet øvelsen er du allerede i gang!!
Det er ganske simpelt og tilmed effektivt og med blot 7 minutters daglig træning er du rigtig godt på vej til en hverdag med en øget indre ro. Mindfulness træning kan sammenlignes med træning af din krop, som skal holdes ved lige og trænes jævnligt, hvis du vil have den stærk og smidig.
Med mindfulness træning får du et stærkt og smidigt sind!